Få din side registreret i søgetjenesterne

Hop længere ned på siden, til:

Siden er opdateret 18. 11. 2005

Søgeord

Før du tænker på at få din hjemmeside registreret på de store søgetjenester, bør du lige overveje, hvad folk skal være på udkig efter, når de skal have besked om din hjemmesides eksistens. Du skal med andre ord i sidens <head></head> have indført en passende titel på din hjemmeside.

Du kan eventuelt også indsætte nogle søgeord, som søgetjenesterne kan bruge som stikord, der kan parres med brugernes ønsker.

Beskrivelsen af din hjemmeside laves i et såkaldt metatag og du laver det på denne måde:

<meta name="Description" content="Her laver du beskrivelsen af din hjemmeside">

Tilsvarende laver du en liste over relevante søgeord på følgende måde i et nyt metatag:

<meta name="Keywords" content="Her laver du en liste over de relevante søgeord, søgeordene skal adskilles af et komma og der må ikke være mellemrum efter kommaerne">

Begge metatags skal anbringes i dine siders <head> sådan:

<head>
<title>Hjemmesidetitel</title>
<meta name="Description" content="Beskrivelse af din hjemmeside">
<meta name="Keywords" content="søgeord1,søgeord2,søgeord3">
</head>

Du skal blot være opmærksom på, at flere af de store søgemaskiner er temmelig ligeglade med disse metatags. Du skal derfor koncentrere dig om en sigende titel på siderne. Ligeledes kan du overveje passende overskrifter til siderne

Søgetjenester

Når du har fået lavet din egen hjemmeside og har fået lagt den ud på Nettet, melder næste spørgsmål sig: Hvordan får du nogen til at besøge din side?
Siden bør være registreret i de større søgetjenester, så det er muligt at finde din side. Det er netop formålet med denne side.
Du kan også registrere din e-mail adresse, så du har mulighed for, at folk kan skrive til dig.

alltheweb
altavista
efterhånden største danske søgetjeneste
Jubii
ældste danske søgetjeneste - i øjeblikket kan man desværre ikke gratis registrere sin hjemmeside hos Jubii.
msn
Microsoft
Ofir
hed tidligere forum.dk
Yahoo
verdens første og ældste søgetjeneste

Filen 'robots.txt'

Af og til er det en bekvem løsning at lægge noget på nettet, så en begrænset skare af personer kan hente det. Men du ønsker ikke, at diverse søgerobotter skal indeksere det.

Det kan du så undgå ved at lave en lille tekstfil, der skal hedde robots.txt. Filen skal ligge i roden af dit website. Filen kan se sådan ud:

User-agent: *
Disallow: /mappe1/
Disallow: /mappe2/fil3.ext
Disallow: /mappe3/mappe31/

Koderne har denne betydning:

Valid XHTML og CSS / Copyright © Hjemmesideskolen august 2000
Du er her: Forsiden - html - Få din side registreret