Links - interne, eksterne eller mail

Kan man forestille sig hjemmesider uden et eneste link? Næppe, for hvordan skal man kunne komme videre fra den side. Uanset om det er til andre sider på samme site eller om det er til andre sites, så er netop links det, der gør Internet til det, vi forstår ved netop Internet:

Man klikker på et link og kommer et andet sted hen - eller henter en fil hjem.

Accesskey i menu

Siden er opdateret 7. 12. 2011

Man kan øge brugervenligheden i en menu ved at tilføje accesskey til de enkelte menupunkter. Det gøres ved at man i hvert menupunkt udvælger et bestemt bogstav, som - hvis brugeren trykker dette bogstav på sit tastatur - vil lede brugeren til den side, menupunktet linker til. Man skåner altså brugerens musearm.

Lad os tænke denne situation (listen illuderer en menu med accesskey):

De understregede bogstaver er accesskeys. Accesskey defineres i linktagget:

<a href="om.php" accesskey="f">Forsiden</a>

Denne kode vil faktisk virke, men ingen sjæl kan gætte, at der er defineret accesskey, for browseren fortæller det ikke. Vi er derfor med et <span ... nødt til at lave en understregning på det aktuelle bogstav:

<a href="ac-tst1.php" accesskey="f"><span class="accesskey">F</span>orsiden</a>

Vi skal så huske, at vi i css skal definere en klasse, der kan lave understregningen for os:

.accesskey {
text-decoration:underline;

Du skal selvfølgelig også have lov til at se funktionen demonstreret.

Til slut skal jeg gøre opmærksom på, at funktionen accesskey virker helt forskelligt i de tre typer browsere, jeg har adgang til at teste i:

MSIE
Accesskey virker på den måde, at man ved at trykke [Alt]+[key] får markeret linket. Man følger linket ved at trykke [Enter].
Firefox, K-Meleon, Chrome
Accesskey virker på den måde, at man ved at trykke [Alt]+[Skift]+[key] går direkte til den side, der linkes til.
Opera
Accesskey virker på den måde, at man ved først at trykke [Skift]+[Esc] og derefter [key] går direkte til den side, der linkes til.

Valid XHTML og CSS / Copyright © Hjemmesideskolen januar 2004
Du er her: Forsiden - html - Links