Links - interne, eksterne eller mail

Kan man forestille sig hjemmesider uden et eneste link? Næppe, for hvordan skal man kunne komme videre fra den side. Uanset om det er til andre sider på samme site eller om det er til andre sites, så er netop links det, der gør Internet til det, vi forstår ved netop Internet:

Man klikker på et link og kommer et andet sted hen - eller henter en fil hjem.

Links til andre steder på samme side

Siden er opdateret 10. 12. 2005

Skal du fra ét sted på siden lave en link til et andet sted på samme side, skal dette andet sted først defineres - det skal tildeles en adresse. Det gøres ved at indsætte denne kode om f.eks. et enkelt ord i den øverste linje i det nye sted:

<a id="nytstedpaasiden">hop hertil</a>

Denne kode kaldes et anker. Derefter laves adresseringen til stedet således:

<a href="#nytstedpaasiden">hop dertil</a>

Denne adressering kan kombineres med ovenstående eksterne adressering, således at man hopper til et bestemt sted på en anden side i stedet for bare til den sides top. Koden til dette ser sådan ud:

<a href="sidenavn.htm#etstedpaasiden">hop dertil</a>

Læg mærke til tegnet #, der altid skal anbringes foran adressen til et "nyt sted på siden" - hvis dette sted på siden er en del af en ekstern adresse, skal tegnet anbringes mellem sidens adresse og stedets adresse (se dette lige herover).

Skal du anbringe en anker i forbindelse med f.eks. en overskrift, skal du iagttage, at et anker ikke må lægges udenpå et blokelement - det SKAL ligge inderst, ellers kan siden ikke passere en valideringstest.

rigtigt
<h1><a id="her">Overskrift</a></h1>

En anden måde at lave det samme:

rigtigt
<h1 id="her">Overskrift</h1>

Sådan må det ikke gøres:

forkert
<a id="her"><h1>Overskrift</h1></a>

Af andre blokelementer, som IKKE må puttes ind i et anker eller et link, kan jeg nævne:

Valid XHTML og CSS / Copyright © Hjemmesideskolen januar 2004
Du er her: Forsiden - html - Links