Filformater og -versioner til Web

Hop længere ned på siden, til:

Siden er opdateret 23. 1. 2006

Når du har fundet de billeder, du vil bruge på din hjemmeside, er det ikke umiddelbart sikkert, at de kan bruges som de er.

Vi skal her se på: Filformat og Filversion.

Filformater

I et HTML-dokument er der tre forskellige tilladte billedformater, der som standard kan indlæses af alle de Web-browsere, som overhovedet kan indlæse billeder.

Det ene format er *.gif, det andet er *.png og det tredje format *.jpg.

Umiddelbart kan det lyde som om det er ligegyldigt, hvilket format man vælger. Det er det dog ikke. Der er visse tommelfingerregler, der ikke kan / bør ignoreres:

Versioner

Når man har fået lavet / skaffet et billede, som man ønsker at bruge i sit HTML-dokument, skal man til at overveje, ikke blot hvilket format billedet skal gemmes i (*.GIF eller *.JPG), men også i hvilken formatversion.

Når du skal vælge, hvilken formatversion, du vil gemme dit billede i, skal du først i PSP's menulinje vælge funktionen File og i menuen Save As

Du får nu denne dialogboks, der er en udvidet udgave af Windows9x standard dialogboks.

I feltet Filtype skal du vælge det grafikformat, du nu skal bruge - det kan være *.GIF eller *.JPG, når vi nu arbejder med billeder til brug i et HTML-dokument.

Inden du trykker på Gem, skal du lige sikre dig, at du får gemt billedet i den rette filversion. Du trykker derfor på Option. Det vil, afhængig af hvilket grafikformat du har valgt, give dig en af de tre nedenfor viste dialogbokse.

Når du har indstillet til den rette formatversion, trykker du på OK i den aktuelle boks, hvorefter du vender tilbage til ovenstående boks, hvor du til slut trykker på Gem.

Når du vælger at gemme dit billede i *.GIF-format, har du to valgmuligheder hvad angår version - d.v.s. du har faktisk kun én, nemlig version 89a. Version 87a dur ikke til HTML-dokumenter.

Derudover har du mulighed for at vælge mellem Interlaced og Noninterlaced.

Når vi nu arbejder netop med HTML, vælg så altid Interlaced, da billedoptegningen i browseren derved starter med det samme når siden hentes (først i en grovkornet kvalitet og efterhånden i billedets optimale kvalitet) - ellers bliver billedet først vist, når browseren er helt færdig med at downloade det.

Men vær opmærksom på, at hvis du også skal anvende billedet i et tekstbehandlingsprogram, skal du der bruge en version, der er gemt med Noninterlaced kodning, da programmet ellers ikke vil kunne indlæse billedet.

Når du vælger at gemme dit billede i *.JPG-format, får du også to valgmuligheder, ikke hvad angår version, men vedrørende kodning af billedet. Her bør du altid vælge Progressive encoding, der har samme funktion som Interlaced har i *.GIF-formatet.

Derudover kan du selv bestemme kompressionsgraden. Standard er 15%, men det giver ingen synlige kvalitetsforringelser at du sætter det op til 50%, når du skal bruge det til et HTML-dokument, det gør derimod billedfilerne og dermed download-tiderne en hel del mindre, hvilket absolut må anbefales - lange downloadtider får blot surferne til at skynde sig videre til et helt andet Web-sted.

Hvis du alligevel skulle beslutter dig for at anvende formatet *.PNG, vil du under Options... have mulighed for at vælge mellem Interlaced og Noninterlaced.

Vælg her (som ved *.GIF) altid Interlaced, når du laver billeder til brug i HTML-dokumenter.

Valid XHTML og CSS / Copyright © Hjemmesideskolen 1998
Du er her: Forsiden - grafik - Filformater og versioner