Styling af hjemmesiden med CSS

Importeret stylesheet

Siden er opdateret 10. 12. 2005

Hvis dele af ens målgruppe kan tænkes sidde med ældre borwsere, som ikke forstår ret meget css, kan det være en ide at starte med at lave siden sådan, at den er brugbar i disse bedagede browsere.

Man kan derefter 'importere' et ekstra stylesheet, beregnet på de nyere browsere og indeholdene de css-definitioner, som de ældre browsere ikke forstår. Denne kommando skrives på en måde, som de ældre browsere ikke forstår og som de derfor ignorerer.

Derved kan du opnå en brugbar side i de ældre browsere og samtidig - med samme sidefil - få en flot side i de nyere browsere.

Du laver denne separation af css sådan:

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="g4.css">
<style type="text/css">@import "ny.css"</style>

Det kan raffineres yderligere, sådan at du serverer et css for Netscape4, et andet for MSIE4 og supplerer med resten via import:

if(document.layers){
document.write('<link rel="stylesheet" type="text/css" href="ns4.css">');
else{
document.write('<link rel="stylesheet" type="text/css" href="ie4.css">');
</script>
<style type="text/css">@import "ny.css"</style>

Først tjekker scriptet, om browseren er en Netscape 4 (den dårligste af 4. generations browsere til css) og serverer i givet fald et til denne specielt css. Er det ikke Netscape 4, serveres et andet css, som MSIE 4 og de tidlige Opera forstår. Endelig importeres til sidst css til de nyere browsere.

Valid XHTML og CSS / Copyright © Hjemmesideskolen februar 2003
Du er her: Forsiden - css - Styling af hjemmesiden med CSS