Styling af hjemmesiden med CSS

Elementer, attributter og parametre

Selektorer, egenskaber og værdier

Siden er opdateret 10. 12. 2005

Når du skal i gang med at skrive en css-definition, er der 5 typer af data, du skal have styr på, så du ikke kommer til at rode rundt i begreberne:

1. Faste elementer - dvs. de elementer, der normalt forekommer i et html-dokument.
    Eksempler: body, h, p, table, tr, caption, th, td, ul, ol, li, pre, tt, blockquote, div, option, input, textarea og a.

Ved fastlæggelse af værdier til de foruddefinerede elementer skal du ikke spekulere så meget mere over dem, det virker bare automatisk på alle forekomster af disse elementer - en definition for p i css virker på alle forekomster af <p> i html.
  2. Identiteter id - dvs, forfatterdefinerede underelementer til de faste elementer. Du kan navngive dem næsten helt frit - du må dog ikke benytte nogen af de foruddefinerede elementers navne - de er reserverede.

Derudover gælder, at du kun må benytte de engelske bogstaver a-z, tallene 0-9 og - (bindestreg); id-navnet skal være ét sammenhængende ord og første tegn i navnet skal være et bogstav!

Tegnet  _  (underscore) skal du undgå at bruge, da det ikke virker i visse browsere - det får browseren til at ignorere id-et!

Et id kræver at blive kaldt i hvert enkelt tilfælde for at virke på den aktuelle side. Et idkun bruges én gang på hver side!
  3. Klasser class - dvs. forfatterdefinerede underelementer til de faste elementer. Du kan navngive dem næsten helt frit - du må dog ikke benytte nogen af de foruddefinerede elementers navne - de er reserverede.

Derudover gælder, at du kun må benytte de engelske bogstaver a-z, tallene 0-9 og - (bindestreg); class-navnet skal være ét sammenhængende ord og første tegn i navnet skal være et bogstav!

Tegnet  _  (underscore) skal du undgå at bruge, da det ikke virker i visse browsere - det får browseren til at ignorere class-en!

En class kræver at blive kaldt i hvert enkelt tilfælde for at virke på det aktuelle sted. En class må bruges lige så mange gange du synes på hver side.
    Du må IKKE have to eller flere class-kald på ét sted. Skal du anvende værdierne i flere forskellige class-er på et givet sted, må du liste de nødvendige class-er i det samme class-kald, adskildt med en [Space] men uden komma eller semikolon.

Definitioner til id og class specifiseres i css som følger

Bruger du både id og class på samme element, gælder disse prioritetsregler:

1. Et id har højere prioritet end en class erklæret på samme element.
  2. For både id og class gælder at:
    1. Strider to eller flere forskellige definitioner for samme id eller class mod hinanden, har den senest indlæste definition højeste prioritet.
    2. En definition erklæret i inline-css har derfor altid højere prioritet end en definition erklæret i en i head indlejret css eller i en samme sted kaldt ekstern css.

Valid XHTML og CSS / Copyright © Hjemmesideskolen februar 2003
Du er her: Forsiden - css - Styling af hjemmesiden med CSS